Största modellen i det kända sortimentet. Jeanneau erbjuder den öppna versionen av 8.5. Den tar sig an den sportiga, fiskande silhuetten av 7,5 CC samtidigt som den drar nytta av skrovet på 8,5 WA, designad för två utombordsmotorer. Vi testade den som en enda motor, med sin maximala effekt på 350 hästkrafter. Således motoriserad når 8,5 CC 42 knops topp, en prestanda som liknar WA-versionen med samma kraft. Båten visar stor lyhördhet eftersom det ...
Största modellen i det kända sortimentet. Jeanneau erbjuder den öppna versionen av 8.5. Den tar sig an den sportiga, fiskande silhuetten av 7,5 CC samtidigt som den drar nytta av skrovet på 8,5 WA, designad för två utombordsmotorer. Vi testade den som en enda motor, med sin maximala effekt på 350 hästkrafter. Således motoriserad når 8,5 CC 42 knops topp, en prestanda som liknar WA-versionen med samma kraft. Båten visar stor lyhördhet eftersom det tar mindre än 12 sekunder att nå 35 knop. Skrovet böjer sig bra och blir ganska kort. I kurvor visar den en mycket rimlig hälvinkel. Högt på vattnet är den ändå känslig för vind i en enstaka motor, vilket kan resultera i en liten tendens till listning, ett fenomen som försvinner på dubbelmotorversionen. Finns i dubbelmotor Två bostadsutrymmen ombord... 8.5 CC erbjuder två vardagsrum som är organiserade på vardera sidan av den imponerande pilotkonsolen. Den första, längst fram, erbjuder en däckslounge som består av två V-formade bänkar och en dubbelsits som lutar mot fronten av konsolen. Detta utrymme är fullt av kistor som tyvärr inte är lätta att komma åt när klädseln är på plats. Den förvandlas snabbt (tack vare en lätt och platsbesparande hopfällbar panel) till en solstol som mäter 2,30 x 2,04 meter. Baktill har även sittbrunnen generösa mått. Den stora bakre bänken och de två andra sidosätena, infällbara i karmarna, tillåter minst sex personer att sitta runt ett bord, för litet för vår smak. Längst bak på pilotsätet – en lutande stolpe som rymmer tre personer – finns en köksdel med diskho som standard och, som tillval, ett kylskåp och en gasspis. Föraren, placerad i mitten, drar nytta av en bra stående körställning, med skinkorna vilande på den lutande stolpen, samtidigt som den drar nytta av ett fotstöd. Ratten kommer att vara justerbar på framtida modeller. När det gäller den höga vertikala vindrutan skyddar den piloten och de två passagerarna som flankerar honom ordentligt. Dessa har även välplacerade ledstänger. Slutligen säkerställer en skjutdörr bred åtkomst till hytten. Att 8,5 CC är en öppen hindrar inte att den har tillräckligt med utrymme för att kunna ta emot som tillval – Preference finish – två kojer 1,97 meter långa och 0,63 meter breda. Dessutom drar konsolen nytta av tillfredsställande takhöjd och når 1,90 meter. Kemiska toaletter gömda i ett skåp är standard, men marina toaletter med svart vattentank finns med Première-utförande. Cap Camarat 8.5 CC har alla förutsättningar för en öppen båt med sin vänliga och lugnande däcksplan, sina många sittplatser och sin stora främre solyta. Men möjligheten att ta skydd i en konsol för en tupplur eller för en minikustkryssning som ett par är ett obestridligt plus. Bra gjort!
Plus grand modèle de la célèbre gamme . Jeanneau propose la version open du 8.5. Il reprend la silhouette sportive et typée fishing du 7.5 CC tout en bénéficiant de la carène du 8.5 WA, conçue pour deux moteurs hors-bord. Nous l’avons testé en monomoteur, avec sa puissance maximale de 350 chevaux. Ainsi motorisé, le 8.5 CC atteint 42 nœuds en pointe, une performance similaire à la version WA avec la même puissance. Le bateau fait preuve d’une belle ...
Plus grand modèle de la célèbre gamme . Jeanneau propose la version open du 8.5. Il reprend la silhouette sportive et typée fishing du 7.5 CC tout en bénéficiant de la carène du 8.5 WA, conçue pour deux moteurs hors-bord. Nous l’avons testé en monomoteur, avec sa puissance maximale de 350 chevaux. Ainsi motorisé, le 8.5 CC atteint 42 nœuds en pointe, une performance similaire à la version WA avec la même puissance. Le bateau fait preuve d’une belle réactivité puisqu’il met moins de 12 secondes pour atteindre les 35 nœuds. La carène défléchit bien et vire assez court. En courbe, elle affiche un angle de gîte très raisonnable. Haute sur l’eau, elle est néanmoins sensible au vent en monomoteur, ce qui peut se traduire par une légère tendance à gîter, un phénomène qui disparaît sur la version bimoteur. Disponible en bimoteur Deux espaces de vie à bord... Le 8.5 CC propose deux espaces de vie qui s’organisent de part et d’autre de l’imposante console de pilotage. Le premier, à l’avant, offre un salon de pont constitué de deux banquettes en V et d’une double assise adossée à la face avant de la console. Cet espace regorge de coffres malheureusement peu faciles d’accès quand la sellerie est en place. Il se transforme rapidement (grâce à un panneau pliable léger et peu encombrant) en un bain de soleil de 2,30 sur 2,04 mètres. Sur l’arrière, le cockpit affiche lui aussi des dimensions généreuses. La grande banquette arrière et les deux autres latérales, escamotables dans les hiloires, permettent à au moins six personnes de prendre place autour d’une table, trop petite à notre goût. Sur l’arrière du siège pilote – un leaning-post pouvant accueillir trois personnes – se trouve un bloc-cuisine qui comprend en standard un évier et, en option, un réfrigérateur ainsi qu’un réchaud à gaz. Le pilote, placé au centre, bénéficie d’une bonne position de conduite debout, les fesses en appui sur le leaning-post, tout en profitant d’un repose-pied. Le volant sera réglable sur les prochains modèles. Quant au haut pare-brise vertical, il protège correctement le pilote et les deux passagers qui l’encadrent. Ces derniers disposent aussi de mains courantes bien placées. Enfin, une porte coulissante assure un large accès à la cabine. Que le 8.5 CC soit un open ne l’empêche pas de posséder suffisamment d’espace pour pouvoir recevoir en option – finition Préférence – deux couchettes de 1,97 mètre de long sur 0,63 mètre de large. De plus, la console bénéficie d’une hauteur sous barrots satisfaisante, puisqu’elle atteint 1,90 mètre. Des WC chimiques dissimulés dans un coffre sont en standard, mais des WC marins avec réservoir d’eaux noires sont disponibles avec le niveau de finition Première. Le Cap Camarat 8.5 CC a tout de l’open avec son plan de pont convivial et rassurant, ses nombreuses places assises et son vaste bain de soleil avant. Mais la possibilité de s’abriter dans une console pour la sieste ou pour une minicroisière côtière en couple est un plus incontestable. Bravo !
Äkta recensioner - sorterade från nyast till äldst
Verifierad
Verifierad
Verifierad