Största modellen i det berömda sortimentet. Jeanneau erbjuder den öppna versionen av 8.5. Den tar upp den sportiga och fiskeliknande siluetten hos 7.5 CC samtidigt som den drar nytta av skrovet på 8.5 WA, designad för två utombordsmotorer. Vi testade den i en enda motor, med sin maximala effekt på 350 hästkrafter. På så sätt motoriserad når 8,5 CC en toppfart på 42 knop, en prestanda som liknar WA-versionen med samma kraft. Båten visar stor reaktivitet ...
Största modellen i det berömda sortimentet. Jeanneau erbjuder den öppna versionen av 8.5. Den tar upp den sportiga och fiskeliknande siluetten hos 7.5 CC samtidigt som den drar nytta av skrovet på 8.5 WA, designad för två utombordsmotorer. Vi testade den i en enda motor, med sin maximala effekt på 350 hästkrafter. På så sätt motoriserad når 8,5 CC en toppfart på 42 knop, en prestanda som liknar WA-versionen med samma kraft. Båten visar stor reaktivitet eftersom det tar mindre än 12 sekunder att nå 35 knop. Skrovet böjer sig bra och blir ganska kort. I kurvor visar den en mycket rimlig hälvinkel. Högt över vattnet är den trots det vindkänslig i enmotorsversion, vilket kan resultera i en liten tendens till listning, ett fenomen som försvinner på tvåmotorsversionen. Finns som en dubbelmotor. Två bostadsutrymmen ombord... 8.5 CC erbjuder två bostadsutrymmen som är organiserade på vardera sidan av den imponerande styrkonsolen. Den första, främre, erbjuder en däckssalong som består av två V-formade bänksäten och ett dubbelsäte bakat mot den främre sidan av konsolen. Detta utrymme är fullt av skåp, tyvärr inte lättillgängligt när klädseln är på plats. Den förvandlas snabbt (tack vare en lätt och platsbesparande hopfällbar panel) till en solstol på 2,30 gånger 2,04 meter. Baktill visar cockpiten också generösa dimensioner. Den stora baksätet och de två andra sidosätena, infällbara i karmarna, tillåter minst sex personer att sitta runt ett bord, vilket är för litet för vår smak. På baksidan av pilotsätet – en lutande stolpe som rymmer tre personer – finns en köksdel med diskho som standard och som tillval kyl och gasolspis. Föraren, placerad i mitten, drar nytta av en bra stående körställning, hans skinkor vilar på den lutande stolpen, samtidigt som den drar nytta av ett fotstöd. Ratten kommer att vara justerbar på framtida modeller. När det gäller den höga vertikala vindrutan skyddar den piloten och de två passagerarna som omger honom ordentligt. De senare har också välplacerade ledstänger. Slutligen ger en skjutdörr bred åtkomst till hytten. Att 8,5 CC är en öppen hindrar inte att den har tillräckligt med utrymme för att kunna ta emot som tillval – Preference finish – två kojer 1,97 meter långa och 0,63 meter breda. Dessutom har konsolen ett tillfredsställande takhöjd, eftersom den når 1,90 meter. Kemiska toaletter gömda i en låda är standard, men marina toaletter med förvaringstank finns med Première-utförande. Cap Camarat 8.5 CC har allt öppet med sin vänliga och lugnande däcksplan, sina många sittplatser och sin stora främre solyta. Men möjligheten att ta skydd i en konsol för en siesta eller för en mini-kustkryssning som ett par är ett obestridligt plus. Heja på !
Plus grand modèle de la célèbre gamme . Jeanneau propose la version open du 8.5. Il reprend la silhouette sportive et typée fishing du 7.5 CC tout en bénéficiant de la carène du 8.5 WA, conçue pour deux moteurs hors-bord. Nous l’avons testé en monomoteur, avec sa puissance maximale de 350 chevaux. Ainsi motorisé, le 8.5 CC atteint 42 nœuds en pointe, une performance similaire à la version WA avec la même puissance. Le bateau fait preuve d’une belle ...
Plus grand modèle de la célèbre gamme . Jeanneau propose la version open du 8.5. Il reprend la silhouette sportive et typée fishing du 7.5 CC tout en bénéficiant de la carène du 8.5 WA, conçue pour deux moteurs hors-bord. Nous l’avons testé en monomoteur, avec sa puissance maximale de 350 chevaux. Ainsi motorisé, le 8.5 CC atteint 42 nœuds en pointe, une performance similaire à la version WA avec la même puissance. Le bateau fait preuve d’une belle réactivité puisqu’il met moins de 12 secondes pour atteindre les 35 nœuds. La carène défléchit bien et vire assez court. En courbe, elle affiche un angle de gîte très raisonnable. Haute sur l’eau, elle est néanmoins sensible au vent en monomoteur, ce qui peut se traduire par une légère tendance à gîter, un phénomène qui disparaît sur la version bimoteur. Disponible en bimoteur Deux espaces de vie à bord... Le 8.5 CC propose deux espaces de vie qui s’organisent de part et d’autre de l’imposante console de pilotage. Le premier, à l’avant, offre un salon de pont constitué de deux banquettes en V et d’une double assise adossée à la face avant de la console. Cet espace regorge de coffres malheureusement peu faciles d’accès quand la sellerie est en place. Il se transforme rapidement (grâce à un panneau pliable léger et peu encombrant) en un bain de soleil de 2,30 sur 2,04 mètres. Sur l’arrière, le cockpit affiche lui aussi des dimensions généreuses. La grande banquette arrière et les deux autres latérales, escamotables dans les hiloires, permettent à au moins six personnes de prendre place autour d’une table, trop petite à notre goût. Sur l’arrière du siège pilote – un leaning-post pouvant accueillir trois personnes – se trouve un bloc-cuisine qui comprend en standard un évier et, en option, un réfrigérateur ainsi qu’un réchaud à gaz. Le pilote, placé au centre, bénéficie d’une bonne position de conduite debout, les fesses en appui sur le leaning-post, tout en profitant d’un repose-pied. Le volant sera réglable sur les prochains modèles. Quant au haut pare-brise vertical, il protège correctement le pilote et les deux passagers qui l’encadrent. Ces derniers disposent aussi de mains courantes bien placées. Enfin, une porte coulissante assure un large accès à la cabine. Que le 8.5 CC soit un open ne l’empêche pas de posséder suffisamment d’espace pour pouvoir recevoir en option – finition Préférence – deux couchettes de 1,97 mètre de long sur 0,63 mètre de large. De plus, la console bénéficie d’une hauteur sous barrots satisfaisante, puisqu’elle atteint 1,90 mètre. Des WC chimiques dissimulés dans un coffre sont en standard, mais des WC marins avec réservoir d’eaux noires sont disponibles avec le niveau de finition Première. Le Cap Camarat 8.5 CC a tout de l’open avec son plan de pont convivial et rassurant, ses nombreuses places assises et son vaste bain de soleil avant. Mais la possibilité de s’abriter dans une console pour la sieste ou pour une minicroisière côtière en couple est un plus incontestable. Bravo !
Äkta recensioner - sorterade från nyast till äldst
Verifierad
Verifierad
Verifierad