FIRST 21.7 : Lätt, säkerhet och prestanda! Tillgänglig för uthyrning från hamnen i Golfe-Juan. Välutrustad kommer denna segelbåt att tillfredsställa dig om du planerar att utforska området med Lérins-öarna, Cap d'Antibes för dagen (max 6 personer men bekvämt för 4) eller under flera dagar (max 4 personer men bekvämt för två på begäran). Denna modell är den senaste i linjen av osänkbara båtar. Dess stora lyftköl gör den mycket effektiv att segla med ...
FIRST 21.7 : Lätt, säkerhet och prestanda! Tillgänglig för uthyrning från hamnen i Golfe-Juan. Välutrustad kommer denna segelbåt att tillfredsställa dig om du planerar att utforska området med Lérins-öarna, Cap d'Antibes för dagen (max 6 personer men bekvämt för 4) eller under flera dagar (max 4 personer men bekvämt för två på begäran). Denna modell är den senaste i linjen av osänkbara båtar. Dess stora lyftköl gör den mycket effektiv att segla med och möjliggör friare manövrer. Snabb i svag vind, säker när det blåser, allt med lätthet. Utrustad med en ny 6 hk Tohatsu. Allt ser mycket bra ut, jag tar hand om den personligen och använder den året runt med familj och vänner. Nu är det din tur att prova på! Vad proffsen säger och varför jag valde den: "First 210 är en av de mest populära segelbåtarna i Frankrike. Denna lilla båt, från Chantier Bénéteau, är utan tvekan en som har längst livslängd. En båt som kommer att gå till historien inom seglingens värld. Det finns segelbåtar som präglar hela generationer och till och med flera generationer av seglare. Alla känner till Muscadet eller Corsaire till exempel. Dessa Harlé och Herbulot-designade båtar är legender och fortsätter att leva tack vare passionerade personer. Första 210 från Bénéteau är en av dem. Denna båt, fortfarande i produktion idag, togs in i det vendéenska varvet katalog år 1992. Den har haft namnen First 210, First 211, First 21.7, First 21.7 S och First 20, vid olika tidpunkter under sin karriär. Varje version har haft små förbättringar och förändringar, men andan har alltid varit densamma, precis som skrovet, däckslayouten och nöjet den ger. Historien om First 210: First 210 Spirit, dess första namn, föddes 1992. Vid den tiden vände Bénéteau i Vendée sig till Finot-gruppen för att omgestalta sin serie av First-segelbåtar. Varvet ville återgå till seglingens grundläggande principer. Bénéteau ville erbjuda segelbåtar som var designade för seglingsglädje, enkla och rena båtar, snabba och lättmanövrerade. Båtar för familjen och för de som älskar att segla. Finot-gruppen var ansvarig för att rita First 260, First 300 Spirit och därför First 210 Spirit. Resultatet lever upp till ambitionerna. Man brukar säga att en segelbåt är den bästa i sin generation. Här måste man erkänna att "First 210 är den bästa bland alla generationer." Bénéteau och Finot lyckades verkligen erbjuda en säker, stabil, lätt att segla och underhålla segelbåt. Och 30 år efter att den lanserades är First 210 fortfarande med i varvets katalog. Den är fortfarande aktuell och har inte åldrats. Denna lilla segelbåt har redan blivit en legend bredvid Muscadet, Corsaire och andra Folkboat. Från First 210 Spirit till First 20: Under de senaste 30 åren har First 210 genomgått några förändringar och namnbyten. I alla fall kommer skrovet och däckslayouten alltid att förbli desamma och identiska, oavsett version. Samtidigt kommer konstruktionen alltid att vara densamma. Skrovet är av glasfiberförstärkt polyester och struktureras av en generell motform som skapar längsgående och tvärgående ribbor. Det bör noteras att den första versionen fylldes med skum för att göra båten osänkbar. Denna princip övergavs senare för att ge mer utrymme åt förvaring. First 211 fick en ankarrum, något som saknades på First 210. De första märkbara förändringarna kom med First 21.7. Den utformades lite mer elegant och inredningen fick mer omsorg. Utvändigt är den enda skillnaden det runda fönstret som byttes mot ett längre fönster på den senare versionen. År 2018 presenterade Bénéteau mer betydande förändringar med First 20. Denna nya version fick en ny rigg, utan bakstag, och en storhornsförsegling. First 210:s sjöegenskaper: First 210 är en av de bästa små segelbåtarna, oavsett generation. Den klarar av allt. De första versionerna var till och med godkända för B-klass eftersom de var osänkbara. Båten passar alla typer av seglare. Den är spännande för dem som gillar att kappsegla mellan bojar och är samtidigt en idealisk båt för familjesegling, enkel att manövrera och trygg. Faktum är att båten är snabb i alla förhållanden, i svaga vindar och i kuling. Den trivs särskilt bra i de sistnämnda förhållandena. Båten är stabil och står stadigt tack vare en väl genomtänkt kölprofil. Den lyftbara kölen ger ett betydande förhållande av köl och en låg tyngdpunkt." Källa: Ronan de Mers och Bateaux
FIRST 21.7 : Facilité, sécurité et performance ! En location au départ du port de Golfe-Juan. Bien équipé ce voilier saura vous satisfaire si vous comptez explorer le secteur des Iles de Lérins, Cap d'Antibes à la journée (max 6 pers mais confort à 4) ou pour plusieurs jours (max 4 pers mais confort à deux sur demande personnalisée). Ce modèle est le dernier de la ligne des insubmersibles. Sa grande quille relevable le rend très efficace en navigation, ...
FIRST 21.7 : Facilité, sécurité et performance ! En location au départ du port de Golfe-Juan. Bien équipé ce voilier saura vous satisfaire si vous comptez explorer le secteur des Iles de Lérins, Cap d'Antibes à la journée (max 6 pers mais confort à 4) ou pour plusieurs jours (max 4 pers mais confort à deux sur demande personnalisée). Ce modèle est le dernier de la ligne des insubmersibles. Sa grande quille relevable le rend très efficace en navigation, et permet des approches plus libres. Rapide dans le petit vent, sécuritaire quand ça souffle, le tout avec facilité. . Equipé d'un 6cv Tohatsu récent. L'ensemble présente très bien, je m'en occupe personnellement et je l'utilise à l'année en famille et entre copains. A vous de jouer !
Ce qu'en disent les pros et ce pourquoi je l'ai choisi :
"Le First 210 est un des voiliers les plus populaires en France. Ce petit bateau, proposé par le Chantier Bénéteau est sans doute celui qui a la plus longue longévité. Un bateau qui restera dans l’histoire de la plaisance.
Il y a des voiliers qui marquent des générations entières et même plusieurs générations de plaisanciers. Tout le monde connaît le Muscadet ou le Corsaire par exemple. Ces plans Harlé et Herbulot, sont des légendes et continent de vivre grâce à des passionnés. Le First 210 du chantier Bénéteau est de ceux là. Ce bateau, toujours en construction à ce jour, est arrivé au catalogue du chantier vendéen en 1992.
Il a porté le nom de First 210, First 211, First 21.7, First 21.7 S et First 20, à différents moments de sa carrière. Si chaque version a connu quelques petites améliorations et modifications, l’esprit est toujours resté le même, tout comme la carène, le plan de pont et le plaisir qu’il procure.
Histoire du First 210
Le First 210 Spirit, son premier nom, est né en 1992. A cette époque, le chantier vendéen Bénéteau fait appel au groupe Finot pour repenser sa gamme de voiliers First. Le chantier souhaite revenir aux fondamentaux de la voile. Bénéteau veut proposer une gamme de voiliers pensés pour le plaisir de la voile, des voiliers simples, marins, rapides et épurés. Des bateaux pour la famille comme pour les mangeurs d’écoutes. Le groupe Finot sera à la manœuvre pour dessiner le First 260, le First 300 Spirit et donc le First 210 Spirit.
Le résultat sera à la hauteur des ambitions. On a tendance à dire d’un voilier qu’il est le meilleur de sa génération. Ici, force est de reconnaitre que « le First 210 est le meilleur d’entre les générations. » En effet, Bénéteau et Finot ont réussi à proposer un voilier sûr, mari, facile à naviguer et à entretenir. Et 30 ans après sa sortie, le First 210 est toujours au catalogue du chantier. Il est toujours dans le coup et n’a pas pris une ride.
Ce petit voilier est déjà rentré dans la légende aux côtés des Muscadet, Corsaire et autres Folkboat.
Du First 210 Spirit au First 20
En près de 30 ans, le First 210 a connu quelques évolutions et des changements de nom. Dans tous les cas, la carène et le plan de pont ne changeront jamais et resteront identiques, quelque soit la version.
Dans le même temps, la construction, elle, sera toujours la même. La coque est en polyester renforcé de fibre de verre .Elle est structurée par un contre-moule général qui crée des nervures longitudinales et transversales. A noter que la première version a été rembourrée de mousses pour rendre le bateau insubmersible. Principe abandonné par la suite pour gagner de la place au profit des rangements. Le First 211 se verra doté d’une baille à mouillage, absente sur le First 210.
Les premiers changements notables apparaitront avec le First 21.7. Celui-ci se voudra un peu plus habillé et les finitions seront plus travaillées à l’intérieur. De l’extérieur, seul le hublot rond qui laisse sa lace à un hublot en longueur montre la différence entre les deux versions.
En 2018, Bénéteau proposera des modifications plus notables avec le First 20. Cette nouvelle version se verra dotée d’un nouveau gréement, sans pataras et d’une grand voile à corne.
Les qualités marines du First 210
first_210_spiPhoto: Bénéteau
Le First 210 est un des meilleurs petits voiliers, toutes générations confondues. Il est capable de tout. Les premières versions étaient même homologuées en B, puisque insubmersibles. Le bateau convient à tous les profils de plaisanciers.
Il est passionnant pour qui aime régater entre 3 bouées tout étant un bateau idéal pour naviguer en famille sur un bateau simple à manœuvrer et sécurisant.
En effet, le bateau est rapide dans toutes les conditions, par petit temps comme dans la brise. Il apprécie d’ailleurs ces dernières conditions. Le bateau est stable et raide à la toile grâce à un profil de lest bien imaginé. La quille relevable permet d’avoir un rapport de lest important et un centre de gravité bas."
source : Ronan de Mers et Bateaux
Foton av tidigare hyresgäster