Undantaget från priset: - Skipper - Bränsle - Galley - Värdinna (endast möjligt med max 4 passagerare) Beskrivning: Det är svårt att inte att omedelbart fascineras av skönheten i den nya Sessa C3X. Med detta fartyg skapar Sessa Marine också ett mycket intressant projekt, vilket gör dess modularitet till en stor styrka. Inte mindre än tre i själva verket modellerna som härrör från denna studie, som på ett intelligent sätt erbjuder en ...
Undantaget från priset: - Skipper - Bränsle - Galley - Värdinna (endast möjligt med max 4 passagerare) Beskrivning: Det är svårt att inte att omedelbart fascineras av skönheten i den nya Sessa C3X. Med detta fartyg skapar Sessa Marine också ett mycket intressant projekt, vilket gör dess modularitet till en stor styrka. Inte mindre än tre i själva verket modellerna som härrör från denna studie, som på ett intelligent sätt erbjuder en designbas i Open, Hard Top och T-Top versionerna där nyckelvärdena är beboelighet och skönhet. Toppversionen av den här nya modellen är verkligen Hard-Top, och idag ska vi prova den tillsammans, i en världsförhandsvisning. När du klättrar ombord på nya Sessa C3X kan du inte låta bli att lägga märke till hur de faktiska måtten verkligen är överdrivna. Med en total längd på mer än elva meter (37 fot) och en bredd på cirka tre och en halv meter, erbjuder Sessa C3X plats för en avgjort större båt. Du går in i sittbrunnen genom att klättra ett steg från den stora akterplattformen. Till vänster hittar vi genast ett generöst tilltaget soldäck som tack vare ett fällbart ryggstöd även blir aktersoffan till den U-formade dinetten med mittbord, som kontrasteras mot ett barskåp som kan rymma allt du behöver för en dag kl. hav. När man rör sig mot fören, till vänster, finns en enorm schäslong som, mycket bekväm, säkerligen kommer att vara den mest eftertraktade platsen av hela besättningen. Motsvarande det, på styrbords sida, finner vi en avgjort välorganiserad kommandocockpit, med utmärkt 360-graders sikt och kapabel att innehålla all nödvändig elektronik. Hela detta område domineras av den stora full- balkskjutbart tak som, när det är öppet, effektivt reglerar luftflödet under navigering och, när det är stängt, skuggar det yttre öppna utrymmet. Slutligen nås fören via två symmetriska landgångar som, en annan positiv not, är mycket större bredare än genomsnittet och tillåter en mycket säker passage mot det enorma soldäck som väntar oss. Men det är när vi går under däck som vi blir bokstavligen mållösa. Utrymmet som välkomnar oss är enormt, det känns som att vara ombord på en 40-fotare. På styrbords sida en andra L-formad dinett utrustad med ett fällbart mittbord som om så önskas också kan bli en annan säng. Följt av ett kök utrustat med väggskåp som, med fördel av bogskottet, sträcker sig över en förlängning som helt enkelt är otänkbar för båtar av den här storleken, som enkelt kan ta emot tillräckliga proviant för medeldistanskryssningar. Till vänster hittar vi badrummet som, utrustat med separat duschkabin, är intelligent placerat mittskepps och klarar därmed även att utföra funktionen som en dagtoalett. För att komplettera den ovanliga interiören i nya Sessa C3X finns det två hytter som på grund av sina dimensioner, finish och utrustning lätt kan identifieras som två mästare. Fören är utrustad med en upphöjd mittsäng och serveras på båda sidor av garderober, hyllor och gott om golvyta. Den aktre, å andra sidan, har en king size-säng placerad längs balken och har till och med en hall utrustad med garderober, hyllor och en soffa. Kort sagt, en båt av verkligt oanade dimensioner att njuta av långa och bekväma kryssningar med, med familjen eller med ett par vänner. Sea Trial: Testet av den nya Sessa C3X I maskinrummet har vi två 350 hästkrafter Volvo DPS bensin sterndrives som jag aldrig tröttnar på att säga är den bästa lösningen för den här typen av båtar. Mycket lättare (och billigare) än sina dieselkusiner, de är idealiska om du inte tänker göra 200/300 timmars segling per år. Diesel- eller utombordsversioner finns givetvis också som tillval. Sitter bekvämt i rorstolen lägger jag i växeln och öppnar gasen. Sikten runt om är alldeles utmärkt och den är väldigt lätt att manövrera, även i trånga utrymmen. När vi lämnar hamnen ger vi gasen och Sessa C3X går snabbt i hyvling, redan vid 12 knop kommer den upp ur vattnet, lösgör vaken och slappnar av naturligt. Den här funktionen låter dig också hitta en serie låga marschhastigheter som kommer att visa sig viktiga för navigering i grov sjö eller, enklare, för att segla utan brådska medan du njuter av utsikten. Värda att notera är hastigheterna som ingår mellan kl. de 20 och 30 knop, här är förbrukningen ganska konstant, alltid mindre än 4 liter per mil. Ett riktigt bra resultat, vilket resulterar i att ett skrov som glider på vattnet utvecklar liten friktion. Men Sessa C3X kan ge mycket mer, den är öppen och trots rikedomen och storleken på interiörerna måste den kunna ge även sportupplevelser, så låt oss sluta tjafsa och låt oss sätta ner gasreglaget. Båten accelererar utan synbar ansträngning upp till 35/36 knop och sedan, genom att trimma motorerna lite, den accelererar igen, upp till närmar sig nästan 40 knops fart, inte illa för en sådan här öppen som vi dessutom testar med full last. Jag sänker farten till runt 20 knop och sedan svänger jag beslutsamt, båten lutar och adrenalinet stiger medan skrovet gör sitt jobb genom att hålla Sessa C3X stadigt i sin bana. Jag kontrar tills jag möter samma vågor som vi som båten korsar utan att påverka. Då ger jag mig ut på en rak kurs igen, i cirka 30 knop och jag njuter av komforten. Denna nya Sessa C3X seglar riktigt bra.< br> Alla testnummer Sessa C3X, tekniska specifikationer: Längd 11,19 m (37ft) Längd godkännande 9,93 m Bredd ft. 3,45 m Max personkapacitet 12 Sängar 4 Bränsle 750 l Maximal effekt 700 hk CE kategori B Design & Projekt Sessa International Ha kul.
Esclusi dalla tariffa: - Skipper - Carburante - Cambusa - Hostess (possibile solo con un massimo di 4 passeggeri) Descrizione: Difficile non restare subito affascinati dalla bellezza del nuovo Sessa C3X . Con questimbarcazione Sessa Marine realizza inoltre un progetto molto interessante, che fà della sua modularità un grande punto di forza. Ben tre infatti i modelli che nascono da questo studio che, intelligentemente, declina nelle versioni ...
Esclusi dalla tariffa: - Skipper - Carburante - Cambusa - Hostess (possibile solo con un massimo di 4 passeggeri) Descrizione: Difficile non restare subito affascinati dalla bellezza del nuovo Sessa C3X . Con questimbarcazione Sessa Marine realizza inoltre un progetto molto interessante, che fà della sua modularità un grande punto di forza. Ben tre infatti i modelli che nascono da questo studio che, intelligentemente, declina nelle versioni Open, Hard Top e T-Top una base progettuale dove i valori chiave sono abitabilità e bellezza. La versione di punta di questo nuovo modello è certamente la Hard-Top, ed oggi la proveremo insieme, in anteprima mondiale. Salendo a bordo della nuova Sessa C3X non si può fare a meno di notare come le dimensioni reali siano davvero esagerate. Con una lunghezza fuori tutto di più di undici metri (37ft) ed una larghezza di tre metri e mezzo circa, la Sessa C3X offre infatti spazi da imbarcazione di taglia decisamente superiore. Si entra in pozzetto salendo un gradino dalla grande plancia di poppa. A sinistra troviamo subito un prendisole di generose dimensioni che, tramite uno schienale ribaltabile, diventa anche il divano poppiero della dinette a U con tavolo centrale, a cui è contrapposto un mobile bar in grado di contenere tutto ciò che serve per una giornata in mare. Spostandoci verso prua, a sinistra, trova spazio una chaise longue enorme che, comodissima, sarà certamente il posto più conteso da tutto lequipaggio. In sua corrispondenza, a dritta, troviamo un cockpit di comando decisamente ben organizzato, dotato di unottima visibilità a 360 gradi ed in grado di contenere tutta lelettronica che serve. Tutta questarea è sovrastata dal grande tetto scorrevole a tutto baglio che, da aperto regola efficacemente gli afflussi daria in navigazione e, da chiuso, ombreggia lopen space esterno. Si accede infine a prua tramite due passavanti simmetrici che, altra nota positiva, sono ben più larghi della media e consentono un passaggio molto sicuro verso lenorme prendisole che ci aspetta. Ma è scendendo sottocoperta che, letteralmente, rimaniamo a bocca aperta. Lo spazio che ci accoglie è enorme, sembra di essere a bordo di un 40 piedi. A dritta una seconda dinette a L dotata di tavolo centrale abbattibile che, volendo, può anche diventare un altro posto letto. A seguire una cucina dotata di pensili che, sfruttando la paratia di prua, si sviluppa su un estensione semplicemente impensabile per barche di questa dimensione, in grado di ospitare facilmente le provviste sufficienti a crociere di medio raggio. Sulla sinistra troviamo il locale bagno che, dotato di box doccia separato, è posizionato intelligentemente a centro barca, riuscendo cosi ad assolvere anche alla funzione di day toilet. A completare gli interni fuori dal comune del nuovo Sessa C3X ci sono due cabine che, per dimensioni, finiture e dotazioni, possono tranquillamente essere identificate come due master. Quella di prua è dotata di letto centrale rialzato ed è servita ai due lati da armadi, mensole e spazio di calpestio in abbondanza. Quella di poppa invece vede il letto king size posizionato per baglio ed ha addirittura un disimpegno dotato di armadi, mensole e divanetto. Insomma una barca dalle dimensioni davvero insospettabili, con cui concedersi lunghe e comode crociere, in famiglia o con una coppia di amici. Prova In Mare: La prova della nuova Sessa C3X In sala macchine abbiamo due entrofuoribordo Volvo DPS da 350 cavalli a benzina che, non mi stancherò mai di dirlo, sono la soluzione migliore per questo tipo di imbarcazioni. Molto più leggeri (ed economici) dei loro cugini diesel sono lideale se non avete intenzione di fare 200/300 ore lanno di navigazione. In opzione sono ovviamente disponibli anche le versioni diesel o fuoribordo. Seduto comodamente nella poltrona di comando, innesto la marcia e do gas. La visibilità tutto intorno è davvero ottima ed è molto facile manovrare, anche in spazi ristretti. Usciti dal porto diamo gas e la Sessa C3X entra in planata rapidamente, già a 12 nodi esce dallacqua, stacca la scia e si distende naturalmente. Questa caratteristica consente inoltre di trovare una serie di basse velocità di crociera che si riveleranno importanti per le navigazioni con mare formato o, più semplicemente, per navigare senza fretta gustandosi i panorami. Degne di nota le andature comprse tra i 20 e i 30 nodi, qui il consumo è abbastanza costante, sempre inferiore ai 4 litri al miglio. Davvero un buon risultato, sitomo di una carena che scivola sullacqua sviluppando poco attrito. Ma la Sessa C3X può dare molto di più, è un open e, nonostante la ricchezza e la dimensione degli interni, deve essere in grado di regalare anche sensazioni sportive per cui, bando agli indugi e diamo fondo alle manette. La barca accelera senza sforzo apparente fino a 35/36 nodi e poi, trimmando un po i motori, accelera ancora, fino a sfiorare i 40 nodi di velocità, non male per un open come questo che, peraltro, stiamo provando a pieno carico. Riduco la velocità fino a 20 nodi circa e poi viro con decisione, la barca sinclina e ladrenalina sale mentre la carena fa il suo lavoro tenendo saldamente la Sessa C3X nella sua traiettoria. Controviro fino ad incontrare le nostre stesse onde che la barca attraversa senza impattare. Poi mi rimetto in rotta rettilinea, a circa 30 nodi e mi godo il comfort. Naviga davvero bene questa nuova Sessa C3X. Tutti i numeri della prova Sessa C3X, specifiche tecniche: Lunghezza f.t 11,19 m (37ft) Lunghezza omologazione 9,93 m Larghezza f.t. 3,45 m Portata persone max 12 Posti letto 4 Carburante 750 l Potenza massima 700 hp Categoria CE B Design & Project Sessa International Buon divertimento.
Verifierad
Verifierad