Charmen och attraktionskraften hos Ericson 380 härrör från ett tyst engagemang för form och funktion och, subtilt, att motverka trenderna i en bransch som drivs mer och mer av plaskande, endimensionella båtar. 380:an försöker inte vara allt för alla människor. 380-talets söta raka linje, välformade överhäng och lågt hängande kabinrum har ett vänligare utseende jämfört med det mer aggressiva utseendet hos många av dagens vertikalt avslutade fribordsdesigner. ...
Charmen och attraktionskraften hos Ericson 380 härrör från ett tyst engagemang för form och funktion och, subtilt, att motverka trenderna i en bransch som drivs mer och mer av plaskande, endimensionella båtar. 380:an försöker inte vara allt för alla människor. 380-talets söta raka linje, välformade överhäng och lågt hängande kabinrum har ett vänligare utseende jämfört med det mer aggressiva utseendet hos många av dagens vertikalt avslutade fribordsdesigner. Detta är inte att antyda att 380 inte är en framåtblickande design. 380-talsunderredet, med rundade sektioner, fenköl och balanserat spaderroder, är modern nog. Interiören är ljus med teaklister och fanerade skott som accentuerar glasfiber- och Formica-ytor. Headliner är vinyl med bekväma dragkedjor. Boendeplanen har en dubbelkoj framåt med två hängande skåp och lådor under britsen. Salongens soffor vetter mot ett stort, fällbart bord som sveper runt masten. Den akterutvända navigeringsstationen är styrbord och använder soffan som sittplats. Ericson 380 gör inte anspråk på att vara en världskryssare, även om det inte råder någon tvekan om att hon är kapabel att kryssa världen över. 380 gör inte anspråk på att vara en högpresterande racingmaskin, men prestandan är utmärkt och en välseglad 380 kommer att vara svår att slå. Vad 380 gör anspråk på att vara är en sötseglande, välproportionerad, välkonstruerad båt, hemma i de flesta seglingsmiljöer. Och detta är inget tomt påstående. Inkluderade faciliteter och utrustning: Fullt utrustat kök 1 badrum Valfria tillägg och ytterligare avgifter: Självhushållsavgift: 220 USD (för befraktare som ordnar sin egen catering. Denna avgift täcker lastning, lossning, förvaring av drycker och proviant, städning och tvättning .) Särskild charterbegäran eller förlängd nattvistelse: Ange separat Immigrationsklarering: 330 USD (för Koh Lipe-resa) Dykutrustning: Ange separat på begäran
The charm and appeal of the Ericson 380 emanates from a quiet commitment to form and function and, subtly, to bucking the trends of an industry driven more and more by splashy, one-dimensional boats. The 380 does not attempt to be all things to all people. The 380’s sweet sheerline, shapely overhangs and low-slung cabintrunk has a friendlier look over the more aggressive appearance of many of today’s vertically ended free-board designs. This is ...
The charm and appeal of the Ericson 380 emanates from a quiet commitment to form and function and, subtly, to bucking the trends of an industry driven more and more by splashy, one-dimensional boats. The 380 does not attempt to be all things to all people. The 380’s sweet sheerline, shapely overhangs and low-slung cabintrunk has a friendlier look over the more aggressive appearance of many of today’s vertically ended free-board designs. This is not to suggest that the 380 is not a forward-looking design. The 380’s underbody, with rounded sections, fin keel and balanced spade rudder, is modern enough. The interior is bright with teak trim and veneered bulkheads accenting fiberglass and Formica surfaces. The headliner is vinyl with convenient access zippers. The accommodation plan features a double berth forward with two hanging lockers and drawers below the bunk. The saloon settees face a large, drop-leaf table that wraps around the mast. The aft-facing nav station is to starboard and uses the settee for a seat. The Ericson 380 doesn’t claim to be a world cruiser, although there is no doubt that she is capable of cruising the world. The 380 doesn’t claim to be a high-performance racing machine, but performance is excellent and a well-sailed 380 will be hard to beat. What the 380 does claim to be is a sweet-sailing, well-proportioned, well-constructed boat, at home in most sailing environments. And this is no idle claim. Included Facilities & Equipment: Fully Fitted Galley 1 bathroom Optional Add-Ons & Additional Charges: Self-Catering Charge: USD 220 (for charterers who arrange their own catering. This charge covers loading, unloading, stashing drinks & provisions, cleaning, and washing.) Special Charter Request or Extended Night Stay: Quoted separately Immigration Clearance: USD 330 (for Koh Lipe trip) Diving Equipment: Quoted separately upon request